Det er vigtigt, at kunne spise med øjnene Af køkkenleder Sara Jane Lange

I køkkenet på Hospice Søholm er vi 3 medarbejdere, som prioriterer at lave velsmagende retter af friske råvarer til både patienter, deres pårørende, personale og frivillige.

Menuerne afspejler et generelt ønske fra patienter om gode danske klassiske retter, men også retter fra hele verden samt vegetarmad findes der plads til.

Alt sammen krydret med ”rigeligt smør”!

Hver morgen bliver der bagt, så det dufter af frisk morgenbrød i hele huset. Til middag kan der brede sig en duft af steg, og senere dagens kage, som skaber glæde på en veldækket kaffevogn.

Der bliver gjort meget ud af valgmuligheder på menuen og i vores sortiment af varer på Hospice. Hvis en patient skulle ønske noget andet til middag end det, der tilbydes den dag, forsøger vi at lave det. Det kan være alt fra tunmousse til flæskesteg.

Vi er bevidste om, at det bidrager til patienternes oplevelse af livskvalitet at kunne smage på deres livretter, selv når smagssansen mangler, eller hvis tyggefunktionen ikke er i top.

Mange gange bliver vi bedt om at tilberede dagens menu på en måde, så patienten er i stand til at spise den. Det giver os et ”kick” når de mindste ønsker kan opfyldes eller lykkedes. Fx når patienten lyser op i hele ansigtet ved synet af en rejecocktail, som er specielt lavet til hende og med store rejer endda!

Vi vægter præsentationen af maden højt på vores buffet, så den fremstår indbydende for alle.

Både patienter og pårørende har nævnt vigtigheden af at ”kunne spise med øjnene, selv om man ikke har den stor appetit”. Sådanne små succesoplevelser bidrager til vores arbejdsglæde og følelsen af at give lidt livskvalitet til patienter.

Der er mange traditioner her, som involverer et måltid: Fastelavn med bollerne, påske og jul med en god frokost, Valdemarsdag med stegt flæsk og persillesovs, Sankt Hans aften med grillmad og bål, Mortensaften med andesteg og selvfølgelig december måned med hjemmebag og godter, med juleaften og nytårs aften som højdepunkterne.

Det er altid dejligt, når pårørende melder sig til de forskellige arrangementer, og vi kan se, at de hygger sig med deres familie i spisestuen.

Vores frivillige holder forskellige temadage her samt jule- og sommerfrokost, som vi laver maden til, og skulle bestyrelsen holde møde her, har vi altid et ostefad med lidt sødt klar til dem også.

Vi var så heldige sidste år at deltage i et kursus for hospice-køkkenpersonale, som foregik på Vejlefjord. 2 spændende dage med foredrag, sparring med andre køkkenpersonaler og inspiration fra oplægsholdere om alt fra spiseudfordringer for hospicepatienter til arbejdsmiljø. Efterfølgende arbejdede vi med et projekt om at lave en form for kost, som smelter på tungen og er nem at optage uden at skulle bruge kræfter på at tygge.

Vores nuværende projekt omfatter et besøg til og fra Hospice Sydfyn for at hente inspiration til, hvordan vi kan aflaste sygeplejerskerne omkring levering af måltider og samtidigt skabe mere patientkontakt for os.

Vi glæder os til at få alle detaljer på plads, så vi kan blive endnu bedre til at lave og servere den gode mad, som patienterne ønsker og har brug for.